Vad är nytt
Snacka jakt - Där jägare möts

Registrera ett konto och ta del av alla de diskussioner och tävlingar som vi har här på Snacka jakt!

22LR tråden

Niklas

Administrator
Forumpersonal
Ja det kan du, men då får du ej jaga med den bössan.

Du får en sportskyttelicens, dvs gäller i 5 år och du måste skicka in tävlingsresultat och ha intyg från klubben att du är en aktiv skytt.
Ganska klyddit som vi säger i Skåne.

fredrik

.22
Blanda inte ihop enhandsvapen och gevär, för enhandsvapen gäller 5 års licenser. Inga såna regler för gevär, det knepiga kan vara att få ett föreningsintyg för en jaktbössa då många föreningar skjuter korthåll med 1 skotts Anschutz och liknande.

Hoffa

.22mag
Plats
Stockholm
Om jag förstått ovan rätt, så bör man ansöka 22:an som jaktvapen, även om den belastar garderoben?
Är inte aktiv i någon klubb på ett sätt där dem kan skriva "föreningsintyg".

David S

Administrator
Forumpersonal
Plats
Skåne
Skaffa den som jaktvapen. Ett alternativ om du har en blaser är ju att köpa 22-kittet då en extra pipa inte belastar garderoben. Det e ju charmen med pipbytarna.

JohnDoe

.22mag
Du kan ju skaffa en Sako Quad eller en CZ455 så har du möjlighet att komplettera med 22WMR eller 17HMR pipor.

Woland

.22mag
Plats
Stockholm
Bytte kolven på min Ruger för ett tag sedan. Nu har jag den på jaktlicens även om det är tveksamt om den någonsin får komma ut på jakt. Men rolig och billig bössa som om inte annat fungerar bra för träning.
Köpte den hos XXL när de hade rea i våras, tror jag betalade 2000 för den, helt klart prisvärt.
DD82AA63-18AE-41C0-8387-5A2F871BE1E6.jpeg
1374712C-B049-47BD-A061-BCD15FCF4A67.jpeg

Topp