Vad är nytt
Snacka jakt - Där jägare möts

Registrera ett konto och ta del av alla de diskussioner och tävlingar som vi har här på Snacka jakt!

Bli medlem i jaktlag

tobbeh

.22mag
Plats
Stenungsund
Fick nys om en annons på blocket om ett jaktlag som sökte medlemmar. Det är inte allt för långt ifrån mig, ca 1 timme resväg. Tog självklart ögonblickligen kontakt med "säljaren".

Marken ifråga är ca 960 hektar sammanhängande, med torn och åtlar, boende för alla i laget, bastu och grill, kylrum. Tydligen skall markägaren vara otroligt tillmötesgående också. Så allt verkar fint.

Min fråga blir självklart, vad är det värt? Vad ska man räkna med att behöva lägga per år för dessa möjligheter/bekvämligheter?

Självklart är det upp till laget att bestämma, men vad är rimligt?

/Mvh Novisen.

MrWahlstrom

.22mag
Plats
Trollhättan
Det där är så olika skulle jag vilja säga. Svårt o svara på när det är så många parametrar som styr. Arealen är ju en sak. Men sen är ju vilttillgången med. Var med och la anbud på en mark tidigare i vår. Utifrån rådande beskrivning så la vi oss i anbud 150-200kr HA för hela marken så säga. (detta sedan att delas på laget). Fick sedan kontakt med markägare runt omkring och fick en kanske mer nyanserad bild av hur vilttillgång osv är. Då la vi vårt bud på 80kr/ha.

Om du nu redan har fått kontakt med dom, så skulle jag vara öppen och ärlig och säga som det är. "Jag har svårt o bedöma vart det landar prismässigt - Vad har ni för ungefärlig kostnad? Utöver det, hur görs med torn-byggen etc?" Öppenhet och ärlighet varar längst och lägger grunden för en bra och sund dialog i laget framåt med :)

Stort lycka till. Har letat marker i närheten (Trollhättan och runt i kring) i ett år utan ett närhet till napp ännu :)

tobbeh

.22mag
Plats
Stenungsund
Det där är så olika skulle jag vilja säga. Svårt o svara på när det är så många parametrar som styr. Arealen är ju en sak. Men sen är ju vilttillgången med. Var med och la anbud på en mark tidigare i vår. Utifrån rådande beskrivning så la vi oss i anbud 150-200kr HA för hela marken så säga. (detta sedan att delas på laget). Fick sedan kontakt med markägare runt omkring och fick en kanske mer nyanserad bild av hur vilttillgång osv är. Då la vi vårt bud på 80kr/ha.

Om du nu redan har fått kontakt med dom, så skulle jag vara öppen och ärlig och säga som det är. "Jag har svårt o bedöma vart det landar prismässigt - Vad har ni för ungefärlig kostnad? Utöver det, hur görs med torn-byggen etc?" Öppenhet och ärlighet varar längst och lägger grunden för en bra och sund dialog i laget framåt med :)

Stort lycka till. Har letat marker i närheten (Trollhättan och runt i kring) i ett år utan ett närhet till napp ännu :)

Jo, förstår att det är väldigt svårt att uppskatta. Man får ju anta att dom redan har ett fastställt pris för att "köpa en andel", rimligtvis är det ju en kostnad för arrendet samt en kostnad för nya medlemmar som skall täcka upp för utlägg laget gjort för att bygga torn/åtlar osv.

Får helt enkelt se vad det landar på, och hoppas att det är rimligt. ;)

Just detta jaktlag sökte tre personer vet jag, och det verkar i trakten kring högsäter. Så det är ju inte så långt från dig.
Nu är blocket-annonsen borttagen, så jag kan tyvärr inte länka den.
Men om det hade varit intressant hade jag kunnat höra mig för när jag skall dit och kika på marken, förmodligen i nästa vecka.

MrWahlstrom

.22mag
Plats
Trollhättan
Jo, förstår att det är väldigt svårt att uppskatta. Man får ju anta att dom redan har ett fastställt pris för att "köpa en andel", rimligtvis är det ju en kostnad för arrendet samt en kostnad för nya medlemmar som skall täcka upp för utlägg laget gjort för att bygga torn/åtlar osv.

Just detta jaktlag sökte tre personer vet jag, och det verkar i trakten kring högsäter. Så det är ju inte så långt från dig.
Men om det hade varit intressant hade jag kunnat höra mig för när jag skall dit och kika på marken, förmodligen i nästa vecka.
Ja se där ja - Ja du får gärna göra då. Det är som sagt inte lätt i dessa trakter och hitta något. Pratat med väldigt många lag hittills. Alla säger typ att dom inte tar in någon och inte gjort mer än när någon trillar av pinn typ :p Känns dumt o önska att folk ska dö för att man ska få en plats i ett lag :D

Joacim

Moderator
Forumpersonal
Plats
Halmstad
Allt hänger som sagt på olika parametrar som hur marken är vad gäller skog kontra fält/hyggen/mossar och sjö osv. Antalet medlemmar, Viltstammar osv osv. Skulle tro att det kan landa på allt från 150kr/ha till 400kr/ha och kanske t o m ändå mer.

Så säg mellan 144000kr till 380000kr delat på antal medlemmar.
Har en kompis som jagar på en snarlik mark vad gäller ytan med ca 50% åkrar/fält och 50% skog/hyggen/mosse. De betalar 14000kr/man och är ca 20 medlemmar så runt 300000kr här i Halmstad.

Johan

.222
Plats
Stockholm
Bönder/skogsägare är fattigt folk så betala och se glad ut ungefär är vad jag känner efter den diskution jag med ett annat gäng haft med en markägare.

JohnDoe

.222
Vi tittade ju på mark i Österbybruk som slutade på 101k för 293 hektar och det var två vargtikar ”reggade” där. Tycker 345kr/ha är väl mycket för den marken. Tror det är Corona priser på mark också, inte bara på hus och fritidshus.

MrWahlstrom

.22mag
Plats
Trollhättan

Hur har det gått för dig? Fick du någon bra prisbild på det hela? :) Hade vart intressant vart de landa på för dig om du får erbjudande. Ger en själv lite mer koll framöver när man letar med.

tobbeh

.22mag
Plats
Stenungsund
Allt hänger som sagt på olika parametrar som hur marken är vad gäller skog kontra fält/hyggen/mossar och sjö osv. Antalet medlemmar, Viltstammar osv osv. Skulle tro att det kan landa på allt från 150kr/ha till 400kr/ha och kanske t o m ändå mer.

Så säg mellan 144000kr till 380000kr delat på antal medlemmar.
Har en kompis som jagar på en snarlik mark vad gäller ytan med ca 50% åkrar/fält och 50% skog/hyggen/mosse. De betalar 14000kr/man och är ca 20 medlemmar så runt 300000kr här i Halmstad.
Tack för ett väldigt utförligt svar. Bra information.
Hur har det gått för dig? Fick du någon bra prisbild på det hela? :) Hade vart intressant vart de landa på för dig om du får erbjudande. Ger en själv lite mer koll framöver när man letar med.
Jag skall upp med en kille och kika på markerna på onsdag i nästa vecka. Hoppas det blir affär efter det. Prisbilden är 13.000kr/år. Vilket om alla uppgifter stämmer är mycket rimligt för mig.

miken

.22mag
Plats
Vätö
Jag blir helt chockad när jag hör era priser. Här uppe (strax norr om Sthlm) betalar vi 35 kr/ha i arrende. Vi har samtidigt mycket gris och således en massa skyddsjakt men det har väl ni också?
(tanken är att skyddsjakt => jobb => lägre arrende)

MrWahlstrom

.22mag
Plats
Trollhättan
Det låter ju onekligen billigt i mina öron. Hade gärna haft dom priserna :) Men det är väl som med allt annat, efterfrågan och tillgång styr. Har som sagt sökt aktivt i ett år utan att hitta något att komma med i ännu. La anbud på en mark för några månader där vi gav 180kr/ha och vart ändå utprisade av andra som låg över 200kr/ha.

tobbeh

.22mag
Plats
Stenungsund
Ville bara meddela att jag har accepterat erbjudande om medlemskap och kan således betrakta mig själv som medlem i ett jaktlag. Förutsättningarna på plats var t.o.m bättre än beskrivet och markerna verkade mycket fina.

Ser fram emot min första jaktdag där uppe. 👍
Firade med att beställa ett aimpoint h-2 också. 😉

MrWahlstrom

.22mag
Plats
Trollhättan
Ville bara meddela att jag har accepterat erbjudande om medlemskap och kan således betrakta mig själv som medlem i ett jaktlag. Förutsättningarna på plats var t.o.m bättre än beskrivet och markerna verkade mycket fina.

Ser fram emot min första jaktdag där uppe. 👍
Firade med att beställa ett aimpoint h-2 också. 😉
Stort grattis! Det är inte var dag man får den möjligheten. Dom behövde inte flera då? 😇☺️

tobbeh

.22mag
Plats
Stenungsund
Stort grattis! Det är inte var dag man får den möjligheten. Dom behövde inte flera då? 😇☺️

Tack! Dom hade tagit in 4 st nya för den här säsongen. Men beroende på hur det ser ut framöver så var ingenting omöjligt. Kanske nästa år var svaret. 13 st medlemmar känns ändå rätt lågt för arealen. Men kanske blir ohanterligt annars. Har liten erfarenhet. 🤷🏻‍♂️

MrWahlstrom

.22mag
Plats
Trollhättan
Tack! Dom hade tagit in 4 st nya för den här säsongen. Men beroende på hur det ser ut framöver så var ingenting omöjligt. Kanske nästa år var svaret. 13 st medlemmar känns ändå rätt lågt för arealen. Men kanske blir ohanterligt annars. Har liten erfarenhet. 🤷🏻‍♂️
Nej jag vet inte heller. Allt är ju beroende på vilttillgång osv. Sen beror det väl lite på vad det är för folk som kommer in med. Är det 4 st som är färska från jägarexamen så kanske man vill hålla det där för stunden osv. Finns ju 1000 parametrar som spelar in :)

tobbeh

.22mag
Plats
Stenungsund
Nej jag vet inte heller. Allt är ju beroende på vilttillgång osv. Sen beror det väl lite på vad det är för folk som kommer in med. Är det 4 st som är färska från jägarexamen så kanske man vill hålla det där för stunden osv. Finns ju 1000 parametrar som spelar in :)

Åtminstone jag och en till har rätt begränsad erfarenhet, resten kan jag inte svara för. Men dom såg det som ett plus, att det är svårt att lära av gamla dåliga vanor annars. Så jag ser det som en möjlighet att lyssna och lära så gott det går. 👍

Topp