Vad är nytt
Snacka jakt - Där jägare möts

Registrera ett konto och ta del av alla de diskussioner och tävlingar som vi har här på Snacka jakt!

Din bästa jaktbild! (i samarbete med Leica)

David

Administrator
Forumpersonal
Plats
Malmö
Tävlingsdags igen, och den här gången är det enklare än någonsin.

Regler: Posta din absoluta favoritbild som har med jakt att göra! Det kan vara vad som helst som DU kopplar ihop med ditt jaktintresse.
Fick du kanske drömpasset i en fin glänta och knäppte av en bild? Ditt första fällda vilt? Bild på dig själv när du pyrschat runt i 3-4 timmar utan att ens ha observerat en skogsmus, men ändå hade en dag att minnas?
Ganska öppet alltså. ☺️

Vi i ledningen väljer sedan ut två av de bilder som vi gillar bäst. Skriv gärna en liten text om ni så vill, men fokus ligger på just bilden. Tävlingen håller på i två veckor.

I den här tävlingen så har ingen mindre än Leica varit med och sponsrat med fina priser.
Massor av prylar - allt från kepsar till patronhållare i högre kvalitet, och vi har satt ihop två st goodiebags med Leica-prylar, så det är alltså TVÅ som kommer vinna.

Stort tack till Leica!

PA200102.JPGPA200094.JPGPA200088.JPGPA200091.JPG

Llesurk

.22mag
Tävlingsdags igen, och den här gången är det enklare än någonsin.

Regler: Posta din absoluta favoritbild som har med jakt att göra! Det kan vara vad som helst som DU kopplar ihop med ditt jaktintresse.
Fick du kanske drömpasset i en fin glänta och knäppte av en bild? Ditt första fällda vilt? Bild på dig själv när du pyrschat runt i 3-4 timmar utan att ens ha observerat en skogsmus, men ändå hade en dag att minnas?
Ganska öppet alltså. ☺️

Vi i ledningen väljer sedan ut två av de bilder som vi gillar bäst. Skriv gärna en liten text om ni så vill, men fokus ligger på just bilden. Tävlingen håller på i två veckor.

I den här tävlingen så har ingen mindre än Leica varit med och sponsrat med fina priser.
Massor av prylar - allt från kepsar till patronhållare i högre kvalitet, och vi har satt ihop två st goodiebags med Leica-prylar, så det är alltså TVÅ som kommer vinna.

Stort tack till Leica!

Visa bilaga 617Visa bilaga 616Visa bilaga 613Visa bilaga 614
Kul med tävlingar!

Ska se vad jag kan hitta för bra bild :)

Som ny inom jakten så har jag inte många jaktminnen ännu. Dagen innan ringde en god vän och fråga om jag inte ville med på älgjaktspremiären här i södra delarna då dom hade en plats över. Packade ihop allt och inget då jag aldrig varit ute innan. Åkte ut tidigt och de var kallt. Har inget bra jaktställ ännu heller så tog mitt pürschställ jag köpt tidigare som är bra för det men allt för kallt för pass. Fick ett skogspass och efter mkt möda kom jag dit, svettig o dan och satte mig på mitt livs första älgpass. Kallt, och riktigt frusen efter en stund när man lugnat ner sig från promenaden till passet. Mörkt... sen gryr dagen... solen letar sig in genom träden och dagen första strålar får skogen och bli fullkomligt magisk. Såg ingen älg, såg inte mkt mer än 2 ekorrar som sprang med kottar fram o tillbaka. Men gjorde absolut inget alls. Pulsen och spänningen var på max hela tiden och dagen var oförglömlig. Längtar tillbaka. 2F594247-C903-477C-A3F1-931AB14F4AD6.jpeg

Makaiser

.22
En bild säger mer än tusen ord - men min passion för natur, jakt och viltvård ankrar djupare i min själ och hjärta när min grabb Harry, 3 år vill följa med på älgjakt - med skalenlig termos och bössa kämpade han sig igenom en hel jaktdag och provade på att både sitta på pass och följa med mig som hundförare - utan att bli buren! Det är jägarkärlek - nästa generation på inskolning ❤️

Bilagor

• 66CAD2AE-FB58-44CD-9599-2ACC2A6041A4.jpeg
    66CAD2AE-FB58-44CD-9599-2ACC2A6041A4.jpeg
    853.3 KB · Visningar: 6

Peyman

.22
Den 10 Juli 2020 ca två veckor efter jag tagit min jägarexamen sa min vän till mig att det är dags. Vi satt på åteljakt på kvällen ca 15min tog det innan massa grisar kom springande in. Jag blev nervös fumlade skulle ta upp vapnet, var ju inte beredd att de skylla komma fram så snabbt. De stack!!! Jag todde det var kört, satt redo och vänta, plötsligt kom de tillbaka, jag fick puls, nervöst valde jag 1 (de var många), sikta och sköt. Blandad känsla sköljde över mig, glädje, sorg, respekt för natur och ögonblicket ändrade mig som person. Nu ser jag emot att jaga mera och lära mig mer.
Tack för en kul tävling

Bilagor

• 37C3995C-B89A-49A4-8FCE-06CA57CC470F.jpeg
    37C3995C-B89A-49A4-8FCE-06CA57CC470F.jpeg
    338.4 KB · Visningar: 8

Niklas

Administrator
Forumpersonal
Den 10 Juli 2020 ca två veckor efter jag tagit min jägarexamen sa min vän till mig att det är dags. Vi satt på åteljakt på kvällen ca 15min tog det innan massa grisar kom springande in. Jag blev nervös fumlade skulle ta upp vapnet, var ju inte beredd att de skylla komma fram så snabbt. De stack!!! Jag todde det var kört, satt redo och vänta, plötsligt kom de tillbaka, jag fick puls, nervöst valde jag 1 (de var många), sikta och sköt. Blandad känsla sköljde över mig, glädje, sorg, respekt för natur och ögonblicket ändrade mig som person. Nu ser jag emot att jaga mera och lära mig mer.
Tack för en kul tävling
Underbart, första viltet glömmer man aldrig.

HRichter

.22
Helt magisk upplevelse i Malung/Dalarna underbart väder och fantastisk natur!! Kan nog inte bli ett bättre jaktminne från första älgjakts premiären!

Bilagor

• 33CCCFEE-471D-4215-B710-9D3003BAACA1.jpeg
    33CCCFEE-471D-4215-B710-9D3003BAACA1.jpeg
    594.7 KB · Visningar: 5
Jag har haft jägar examen i 10 år snart men började ganska lugnt med antal jaktdagar per år och bara ökat😁 efter en massa stolpskott så som siktet på x12 i första mötet med älgkalv på 30m och att slutstycket inte kom med till passet när en fin tjur kom till mig eller när vi endast skulle skjuta kalv om den va drevdjurtet och 15min efter att jag hade ett dröm läge på en kalv så släppte vi fritt på kalvar😅 MEN idag många år och massa dagar i skogen så fick jag fälla mitt första klövvilt (älg kviga) för denna fina lilla gråhund 🤩 så ett nära men troligen något av de sent glömda minnen är från idag 21sep2020

Bilagor

• AB15441F-D9E6-4336-B4FC-CAB53219B0D9.jpeg
    AB15441F-D9E6-4336-B4FC-CAB53219B0D9.jpeg
    297.7 KB · Visningar: 5

Rasmusw

.22
Plats
Norrköping
En bild från min första jakt, där jag fick hänga med en bekants son ut på en jakt i närheten av där jag växte upp. Det var en riktigt fin morgon med lite krispig mark och dimma som precis började lätta när vi satte oss på passet. Solen låg på perfekt så det var varmt och skönt, och vi fick se flera djur på nära håll. I andra såten gick vi som hundförare och då sköts ett kid för hunden. Helt enkelt en fantastiskt fin första upplevelse.

Bilagor

• IMG_2729.jpg
    IMG_2729.jpg
    695.4 KB · Visningar: 6

Monnej

.22mag
Detta är en bild från sista spaningen innan bock jakten började i år.
Denna herre har jag kikat på i några år och han har kikat på mig ett antal gånger med. Förra året lurade han mig var gång jag var ute och visade sig endast när jag inte jagade.
Denna kvällen så stod tyckte jag att jag såg honom ute på en åker men när jag kom fram så var han borta. Står och spanar en stund och då reser han på sig 50m bort och fortsätter att äta. Jag får en bra stund på mig att knäppa några bilder och kika på honom. En bil som kör förbi stöter honom och han skuttar iväg.
På premiären så lurar han mig men dagen efter så är det jag som drar det längsta stråt.
Det var med lite extra v-mod som jag fällde honom. Han var den första bocken som jag följt på riktigt under flera år och det har verkligen byggt upp en relation till djuret. Bilderna som jag fick denna kvällen är ett lika fint minne som trofén.
Bocken i språng.jpg

kungmikael

.22mag
Den här bilden är en personlig favorit på flera plan. Den innehåller två generationer (och en tredje generation bakom kameran), den fantastiska hunden, skog, vilt.

Det är min svärfar som hjälper mig att bära mitt första rådjur till stugan, och svågerns härliga hund Tosse som börjar bli till åren men alltid vill vara med när det vankas jakt.

A48AC32E-727C-44CA-835F-9F74A64EBC88.jpeg

Dick.lar

.22
Här är en bild på min första älgtjur och min son. Han älskar jakt och är alltid med i skogen. Han var även med denna morgon. Älgjaktspremiär 2017 kommer varken jag eller sonen glömma :)

Bilagor

• IMG_20171009_134933_041.jpg
    IMG_20171009_134933_041.jpg
    1,006 KB · Visningar: 5

Llesurk

.22mag
För ett par år sedan under älgjaktsveckan när jag och min far går med våran hund så säger min far till mig att detta kommer bli sista året han går med hund under jaktveckan, det blir låga dagar och bitvis snabba förflyttningar och han fyllt 70 år.
Vi kommer fram till att han aldrig fått skjuta någon älg för våran hund då han låtit mig få skjuta och jag brukar vara snabbast på plats. Han har inte haft något behov av det då han jagar i många år och skjutit många älgar. Men tänker då tyst att det vore kul om han fick skjuta för hunden som ett fint avslut.
Inte helt lätt sak att kunna leverera sådär bara, men det vore fint om det kunde gå i lås, men det känns svårt. Vi har endast 1 tjur kvar då.
Men så ändras läget när hunden tar upp djur på morgonen och går förbi en passskytt som meddelar på radion att det är en älgtjur. Det står sedan fast någon km bort. Tänker då att detta är min fars älg. Hoppas det står bra! Vi börjar gå, ståndet står fint! Men det är en längre bit att gå och mycket kan hända.
Men när vi kommer nära så står det i det täta så klart så vi kommer inte åt. Efter en stund börjar den sakta sakta gå ifrån oss, men hunden ställer om den och min far kan tillslut i morgonsolen få skjuta tjuren för hunden efter en mycket spännande morgon då allt gick perfekt!
Detta är ett minne som jag alltid kommer att bära med mig! Väldigt tacksam för det! Denna vecka (5 dagar) sköts det för övrigt 7 älgar för hunden, jag sköt några och jag och min far fick skjuta den sista kvigan ihop efter lite spänning, men det är en annan historia ;)
5839427A-8B3F-46E4-840B-598A56029BAE.png

Niklas

Administrator
Forumpersonal
För ett par år sedan under älgjaktsveckan när jag och min far går med våran hund så säger min far till mig att detta kommer bli sista året han går med hund under jaktveckan, det blir låga dagar och bitvis snabba förflyttningar och han fyllt 70 år.
Vi kommer fram till att han aldrig fått skjuta någon älg för våran hund då han låtit mig få skjuta och jag brukar vara snabbast på plats. Han har inte haft något behov av det då han jagar i många år och skjutit många älgar. Men tänker då tyst att det vore kul om han fick skjuta för hunden som ett fint avslut.
Inte helt lätt sak att kunna leverera sådär bara, men det vore fint om det kunde gå i lås, men det känns svårt. Vi har endast 1 tjur kvar då.
Men så ändras läget när hunden tar upp djur på morgonen och går förbi en passskytt som meddelar på radion att det är en älgtjur. Det står sedan fast någon km bort. Tänker då att detta är min fars älg. Hoppas det står bra! Vi börjar gå, ståndet står fint! Men det är en längre bit att gå och mycket kan hända.
Men när vi kommer nära så står det i det täta så klart så vi kommer inte åt. Efter en stund börjar den sakta sakta gå ifrån oss, men hunden ställer om den och min far kan tillslut i morgonsolen få skjuta tjuren för hunden efter en mycket spännande morgon då allt gick perfekt!
Detta är ett minne som jag alltid kommer att bära med mig! Väldigt tacksam för det! Denna vecka (5 dagar) sköts det för övrigt 7 älgar för hunden, jag sköt några och jag och min far fick skjuta den sista kvigan ihop efter lite spänning, men det är en annan historia ;)
Visa bilaga 636
Härlig bild på en nöjd hund!
Inget går upp mot att skjuta för sind Hund.

ca_jakt

.22
En fantastisk dag i skogen med mycket viltobs, fint väder och fantastiska hunddrev! Jag fick under denna jakt skjuta första viltet för egna hunden vilket var otroligt häftigt!

Bilagor

• 9F541F1D-73B6-4AED-82F6-73E8DA9284AF.jpeg
    9F541F1D-73B6-4AED-82F6-73E8DA9284AF.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 5
Topp