Vad är nytt
Snacka jakt - Där jägare möts

Registrera ett konto och ta del av alla de diskussioner och tävlingar som vi har här på Snacka jakt!

Första bössan?

Johan

.22
Plats
Stockholm
Uppdaterar lite då det i Fredags åke in ett till vapen jag väntat på hihi, Sauer 101 xta utrustat med Aimpoint.
Tikkan skjuter inom 30 mm på 100 meter med övnings ammo hoppas Sauern slår detta..

Bilagor

• 20200906_Sauer 101.jpg
    20200906_Sauer 101.jpg
    209.9 KB · Visningar: 5
  • 20200820_Tikka.jpg
    20200820_Tikka.jpg
    281.9 KB · Visningar: 5

Animan

.22
En HDF Voere Titan II i 30-06, kanske en av marknadens mest underprisade kvalitetsbössor? Bra för både toppfågel, pürsch och älg.
I samma veva en begagnad hagelbössa Beretta 686, och där var det ju viktigast att hitta en brakare som passar anatomin. Haglen går ju åt hållet du pekar oavsett märke...
Kompletterade senare med en ny CZ. 22lr för mängdträning, men den står mest och samlar damm.

Bad Scooter

.22mag
Jag har aldrig förstått det där med .22 or för ”mängdträning”. Mängdträning gör jag med hagelbössan och älgbössan.

Woland

.22mag
Plats
Stockholm
Jag har aldrig förstått det där med .22 or för ”mängdträning”. Mängdträning gör jag med hagelbössan och älgbössan.
Jag ser argumentet med ”mängdträning” mera som en ursäkt att skjuta och inte så mycket för träning inför jakt. För det är en .22 ett bra och billigt alternativ och för min del är det jämförbart med när jag skjuter pistol, trevlig avkoppling och man fokuserar helt på det i en timme eller så och glömmer allt annat. Men jag har inga planer på att börja tävla så träningen är målet och inte träning inför något. (man måste inte tävla för att få en tävlingslicens, behövs bara att man tränar aktivt)

Sedan är det ett plus att man förbättrar sitt skytte men tror inte mängdträning med .22 ger så mycket inför jaktsituationer om man inte är helt nybörjare med vapen. Precisionsskytte på ett fast mål på fast avstånd är inte så vanligt i skogen. Lite som långhållsskytte, är inte direkt överförbart till jakt utan något man utövar för sin egen skull.

Niklas

Administrator
Forumpersonal
Jag ser argumentet med ”mängdträning” mera som en ursäkt att skjuta och inte så mycket för träning inför jakt. För det är en .22 ett bra och billigt alternativ och för min del är det jämförbart med när jag skjuter pistol, trevlig avkoppling och man fokuserar helt på det i en timme eller så och glömmer allt annat. Men jag har inga planer på att börja tävla så träningen är målet och inte träning inför något. (man måste inte tävla för att få en tävlingslicens, behövs bara att man tränar aktivt)

Sedan är det ett plus att man förbättrar sitt skytte men tror inte mängdträning med .22 ger så mycket inför jaktsituationer om man inte är helt nybörjare med vapen. Precisionsskytte på ett fast mål på fast avstånd är inte så vanligt i skogen. Lite som långhållsskytte, är inte direkt överförbart till jakt utan något man utövar för sin egen skull.
Jag brukar säga all träning är bra träning.

Man måste inte skjuta prick med .22an.
Det finns banor med löpande mål på lite kortare avstånd. Annars fixa ett bildäck i ett snöre med en måltavla i mitten låt den svinga från ett träd, eller rulla den.

Var det inte någon Youtube kanal som satte ett skjutmål typ vildsvin på en radiostyrd bil också?

Övar man in målfokus och sving, med kula eller hagel blir man helt klart en bättre skytt i skogen.

Träna på!

Woland

.22mag
Plats
Stockholm
Jag brukar säga all träning är bra träning.

Man måste inte skjuta prick med .22an.
Det finns banor med löpande mål på lite kortare avstånd. Annars fixa ett bildäck i ett snöre med en måltavla i mitten låt den svinga från ett träd, eller rulla den.

Var det inte någon Youtube kanal som satte ett skjutmål typ vildsvin på en radiostyrd bil också?

Övar man in målfokus och sving, med kula eller hagel blir man helt klart en bättre skytt i skogen.

Träna på!
Absolut är all träning bra träning och det går att göra mer avancerat än bara skjuta prick som du skrev. Men jag tror att de flesta, inklusive mig själv, som har en .22 inte riktigt ser det som träning inför jakt utan skjutande för skjutandes skull. Men med det sagt tror jag att all form av skytte, även om det skulle vara ett luftgevär eller till och med en pilbåge, lär en att bli bättre på målfokus, få in rätt andning och lär sig fokusera rent allmänt vilket i slutändan gör att man blir bättre och tryggare skytt även ute i skogen.

Topp