Vad är nytt
Snacka jakt - Där jägare möts

Registrera ett konto och ta del av alla de diskussioner och tävlingar som vi har här på Snacka jakt!

Handkikare?

Carl

Administrator
Vad tycker ni om handkikare? Själv tycker jag det är oumbärligt, känns inte ok att alltid titta genom kikarsiktet. Själv har jag en Nikon men kommer nog gå över till en Swarre, L Orange.

Joacim

Moderator
Forumpersonal
Plats
Halmstad
Vad tycker ni om handkikare? Själv tycker jag det är oumbärligt, känns inte ok att alltid titta genom kikarsiktet. Själv har jag en Nikon men kommer nog gå över till en Swarre, L Orange.
Helt enig med dig, handkikare är A och O för säkerheten och är det något i vart fall jag inte vill rubba på så är det säkerheten.

Har en äldre Minox 8x42 som fungerar helt ok för den mesta jakten men har i tankarna att komplettera upp med en 8x56 till bockjakt och grisarna på fälten.
20200412_204333.jpg

Mvh Joacim

JohnDoe

.22mag
Handkikare är en självklarhet. Att använda kikarsiktet för att "titta runt" är helt fel. Finns alltför många vådaskott där man slarvat med säkerheten.

robert

.22
Plats
Nykvarn
Är bland det bästa jag investerat i! Som ny tänkte jag att kikarsiktet duger, men köpte en billigare Bushnell 10x42 för att se om jag verkligen skulle använda handkikaren något... Nu kan jag inte vara utan den!

Callxx

.22
Plats
Bästkusten
Köpte en Kahles Helia RF 8x42 idag, stod i valet & kvalet mellan denna och en Swarre CL Companion 8x30. Blev Kahles då den har avståndsmätare och det kan vara bra när man är grön. Ska ut och smyga lite såfort frun kommer hem för att testa funktionerna! :cool:

TobbeP

.22
Efter att min billigare Nikon 8x42 inte klarade av att leka med sonen, så behöver jag en ny.
Jag tänker mig en 10x42, har läst en del om att Delta Forest 2 är riktigt mycket kikare för pengen. Någon som har en och kan säga något om den?

Joacim

Moderator
Forumpersonal
Plats
Halmstad
Efter att min billigare Nikon 8x42 inte klarade av att leka med sonen, så behöver jag en ny.
Jag tänker mig en 10x42, har läst en del om att Delta Forest 2 är riktigt mycket kikare för pengen. Någon som har en och kan säga något om den?
Bara köp!
Har ingen själv men har kollat i ett antal som kompisar har och i förhållande till prislappen är det otroligt fina kikare. Visst det går inte att jämföra med en swarre för 25kkr men gör man det så har man en skev syn på omvärlden. Så med prislappen med i beräkningen vill jag lova att det är svårt att hitta nått bättre i det segmentet.

Topp