Vad är nytt
Snacka jakt - Där jägare möts

Registrera ett konto och ta del av alla de diskussioner och tävlingar som vi har här på Snacka jakt!

Nybakad jägare

Johan

.222
Plats
Stockholm
Även jag själv är ny på området som jägare och googlar runt och läser på om diverse tips samt regler, hittade en pdf fil inte allt för gammal som tar upp mycket bra att veta.
Många nya jägare har inte alltid samma värderingar/synsätt så det kan många gånger vara skönt och veta vad som gäller.
Vet inte om jag tidigare nämt det men jag vart för en tid sedan föremål på ett hotel när jag gästjagade, det var riktigt skönt att veta jag inte gjorde något fel men det i sin tur har ju gjort att jag läst på mig ännu mer.
I bifogad fil finns lite kvällsletyr för oss nya som äldre jägare.
Mvh Johan

Bilagor

• 19851-cpdf-1.pdf lite kvällslektyr.pdf
    1.6 MB · Visningar: 8

Stomatologen

.22mag
Även jag själv är ny på området som jägare och googlar runt och läser på om diverse tips samt regler, hittade en pdf fil inte allt för gammal som tar upp mycket bra att veta.
Många nya jägare har inte alltid samma värderingar/synsätt så det kan många gånger vara skönt och veta vad som gäller.
Vet inte om jag tidigare nämt det men jag vart för en tid sedan föremål på ett hotel när jag gästjagade, det var riktigt skönt att veta jag inte gjorde något fel men det i sin tur har ju gjort att jag läst på mig ännu mer.
I bifogad fil finns lite kvällsletyr för oss nya som äldre jägare.
Mvh Johan
Den blir att plöja igenom när man inte kan sova, tack för tipset!

Stomatologen

.22mag
Nu har jag äntligen varit på jakt! Det blev bägge helgdagarna: Hovmantrp på lördag och Uddevalla på söndag.

Kul att få vara med om så stora kontraster. Ena var en organiserad & dyrare betaljakt (heter det så?), andra var Jägarförbundets jaktnejd där man åt korv till lunch66DC7209-1B67-40BD-9DE6-6B13AC30120A.jpegF4E7BCAA-1C2F-494F-9BC2-14A713F5478A.jpeg9D6BB84D-07B3-4B83-B0A9-98371A49FB95.jpeg

Klappjakt i Uddevalla
7617DDCB-04DD-42C8-A21E-22D0B21B2D47.jpeg
snabb och enkel eld:D
1AFE0D0F-5F64-4B61-AA39-B6643BF76D8E.jpeg

tobbeh

.22mag
Plats
Stenungsund
Nu har jag äntligen varit på jakt! Det blev bägge helgdagarna: Hovmantrp på lördag och Uddevalla på söndag.

Kul att få vara med om så stora kontraster. Ena var en organiserad & dyrare betaljakt (heter det så?), andra var Jägarförbundets jaktnejd där man åt korv till lunch

Åh, Uddevalla, det är ju nästgårds. Hur får man tillgång till dessa möjligheter?

Stomatologen

.22mag
Riktigt kul! @Stomatologen Sköt du någon av grisarna på bilderna? Den på släpet va nog inte gratis om det var en godsjakt 🙈🙈
Nej tyvärr inte. Grannen sköt en och de tre andra grisarna kom från någon av de 15 skyttarna. Jag lyckades med att frysa sönder fötterna i -10 grader. En annan lyxlirare hade batterisulor, byxor och väst. Rena lyxjägaren!

Ja den kostade en del men killen va ung (16-17?) hade skjutit under uppsikt av pappan. På så sätt var det värt det, hans första gris:D

Joacim

Moderator
Forumpersonal
Plats
Halmstad
Ja den kostade en del men killen va ung (16-17?) hade skjutit under uppsikt av pappan. På så sätt var det värt det, hans första gris:D
Jo, hondjur i den klassen brukar sällan bli billiga. Men absolut, en pappa med fet plånbok så löser det ju sig. Brukar vara lite olika men mellan 5-15000kr har jag hört i bötesbelopp på hondjur över 60kg på godsen. Tur man inte är på så många sånna för jag hade fått ta det på avbetalning 24mån räntefritt 😄😄😉

Men glad för din skull och helt rätt att försöka komma ut med lite reda direkt 👍🏻 Vart va köpjakten och vad gick den lös på?

Mvh

Stomatologen

.22mag
Jo, hondjur i den klassen brukar sällan bli billiga. Men absolut, en pappa med fet plånbok så löser det ju sig. Brukar vara lite olika men mellan 5-15000kr har jag hört i bötesbelopp på hondjur över 60kg på godsen. Tur man inte är på så många sånna för jag hade fått ta det på avbetalning 24mån räntefritt 😄😄😉

Men glad för din skull och helt rätt att försöka komma ut med lite reda direkt 👍🏻 Vart va köpjakten och vad gick den lös på?

Mvh
Hofmantorps säteri, 3500, väldigt trevliga och hjälpsamma. Uppstyrt och ordentligt, dock tråkigt (och slitsamt) att man inte kan övernatta där under pandemin.

Papper på dagens program, regler, historik om de olika passen och en papperskarta (trots WeHunt) delades ut till alla:)

MrWahlstrom

.22mag
Plats
Trollhättan
Hittade du till detta sen? Har jagat med dom ganska många ggr nu under förra säsongen. Bra uppstyrt med, men kanske inte lika viltrikt som en godsjakt. Dock så är det bra hundar när jag varit med så har varit intressant ändå. Följ Uddevalla Jaktvårdskrets på FB så har du koll på deras jakter. Dom brukar köra var o varannan helg under hela drevjaktssäsongen :)
150kr/jakten och 400kr i fällavgift var det i år iaf.

Stomatologen

.22mag
Hittade du till detta sen? Har jagat med dom ganska många ggr nu under förra säsongen. Bra uppstyrt med, men kanske inte lika viltrikt som en godsjakt. Dock så är det bra hundar när jag varit med så har varit intressant ändå. Följ Uddevalla Jaktvårdskrets på FB så har du koll på deras jakter. Dom brukar köra var o varannan helg under hela drevjaktssäsongen :)
150kr/jakten och 400kr i fällavgift var det i år iaf.
Ja hann med en jakt förra säsongen. Kommande säsong ska jag försöka hinna med dem flesta jakterna:) Trevligt gäng!

Topp