Vad är nytt
Snacka jakt - Där jägare möts

Registrera ett konto och ta del av alla de diskussioner och tävlingar som vi har här på Snacka jakt!

Predatorjakten, håller ni efter dom?

Joacim

Moderator
Forumpersonal
Plats
Halmstad
Tänke att när man ändå är igång och skapar nya ämnen med grisar, hjortar och bockar så måste vi ta upp predatorerna med.

För egen del har det gått rent uselt i år. Har bommat på 2 rävar hitintills och inte skjutit någon. Svartfågeln har jag inte ansett mig ha tid för att ta itu med och grävlingarna har lyst med sin frånvaro även de.

Men ni andra kanske har haft turen (skickligheten) på er sidan?

En "rolig" incident var igår morse då jag var ut och kollade efter bock, gris och hjort primärt. En räv kom tassande - bedömde avståndet lite snabbt i skalle till ca 120m. La mig ner med benstöden, skickade iväg en pil. Allt kändes super så jag berättade in i kameran att första räven för säsongen äntligen låg på plats. Kommer fram och hittar.... inte så mycket som ett hårstrå. Märkligt! Kändes ju så satans bra och räven gick ner i skottet. Fram med kameran och kollar på filmen - i rekylen flyger min bössa till vänster och räven drar som en avlöning åt höger. Därav såg jag inte när den stack. Försöker hitta en anledning till min oförklarliga bom och mäter avståndet till 160m 🤦‍♂️ Det är klart med bössan inskjuten mitt i på 100m så hade det gått bra på 120m men lär vara gränsfall på 160m. Nåväl, nu vet jag hur långt det är till den dungen med i en stressad situation 🙈

Lägger in en äldre bild på en räv så ni kan se att jag KAN träffa dom när alla hjärnceller samarbetar 😬
20160801_220833.jpg

Bad Scooter

.22mag
Nu är inte jag den som är den men är det inte lättare att jaga räv med hund? Drivande eller i gryt? Känns som svåra skott på räv om det är +100 m och inte dagsljus.

Joacim

Moderator
Forumpersonal
Plats
Halmstad
Nu är inte jag den som är den men är det inte lättare att jaga räv med hund? Drivande eller i gryt? Känns som svåra skott på räv om det är +100 m och inte dagsljus.
Nja, det skulle jag inte vilja påstå.
För det första är träffytan på en räv ca 10cm, vilket de flesta klarar av att träffa på 100m eller mer med en dos träning.
För det andra skulle jag nog vilja påstå att det allra effektivaste i jaktväg är jakt på åtel efter räv där man vintertid kan nå upp till sjuka mängder skjutna rävar. Vet om några stycken som varit över tresiffrigt på en säsong.
För egen del blir rävjakten ofta mellan 1/8 till 16/8 därefter skjuter jag räv om det kommer när jag är ute men jag lägger ingen dedikerad jakttid på bara rävarna.
Lockjakten på räv är väldigt framgångsrik med med imiterade ångestskrik från fågel och hare/kanin är det inte ovanligt att man kan få in rävarna som på ett snöre.

Joacim

Moderator
Forumpersonal
Plats
Halmstad
Det satt förbannat långt inne men inatt så trillade första räven för iår. Den gick länge utan kulfång, la sig ner mitt ute på stubbåkern utan fullgott kulfång, började göra muspip med munnen och fick in den på 15-20m och kunde avsluta snabbt och lätt. 20201008_233134.jpg

Joacim

Moderator
Forumpersonal
Plats
Halmstad
Var ut i natt då grisarna varit på nysådden igen. Inga grisar syntes till men innan jag gick till bilen tog jag en omväg över ett par fält med stubb kvar - fick läge på en räv, "musade in den" från typ 60-70m och sköt den på runt 30. 20201014_002545.jpg
Fick korn på ytterliggare en, musade in den från typ 150m men när den var inom håll så hade jag inget kulfång och strax därefter fick den vind av mig 😬😬

Topp