Vad är nytt
Snacka jakt - Där jägare möts

Registrera ett konto och ta del av alla de diskussioner och tävlingar som vi har här på Snacka jakt!

Rödpunktsikte

Bad Scooter

.22mag
Crossfire Red Dot (LED Upgrade), rödpunktsikte, STD
1 999:- , ursäkta klen inklistring med fetstil men är det här nåt att ha jämfört med aimpoints mycket dyrare saker?

Carl

Administrator
Gjorde en genomlysning för ngt år sedan (just den va inte med. Men fann ingen som var i närheten av Aimpoint Micro. Vet ingen som är missnöjd av de jag känner och ala har i alla fall ett Aimpiint. Så frågar du mig. Välj Aimpoint :)

David

Administrator
Forumpersonal
Plats
Malmö
Också intresserad av en utvärdering.

Aimpoint är ju herren på täppan här, men nyfiken på vad som gör dem så mycket bättre.

Johan

.22mag
Plats
Stockholm
Hmm till lite var man så tror jag efter det jag själv råkade ut för under föregående vecka då rödpunktsiktet åkte ned i fickan och det högförstorande åkte på.
I går la jag märke till att inte siktet låg där jag trode mig lagt det ja fram med byxxorna och där låg det påslaget.
Monterade det och ja ingen skillnad, det levererar kvalite. då jag vet att påsen med dessa brallor åkt runt en hel del i bilen och jag har inte varit direkt försiktig av mig.
känner mig själv mer och mer nöjd för var gång jag använder det då mitt närsende påverkats av åldern, men det är ju också en smaksak och tror därför att det är bra den är delad.
Att tänka utanför boxen rent allmänt kan vara bra många gånger (för vissa) inte alla.

Bad Scooter

.22mag
Kan nu komma med en rapport. Monterade ett Vortex rödpunktsikte på en Tikka T3x för att ha ett smidigt ekipage när jag går med hund. Första inskjutningen var en katastrof, träffade inte ens tavlan. Grovriktade sedan hemma genom pipan och efter tre 3-serier satt skotten där dom skulle med en snusdosas spridning. Inte i närheten av kikarsiktet men tillräckligt för ansvarsfull jakt på kortare avstånd. Man måste också beakta snabbheten att komma till skott och att lossa andraskott.

cwh1973

.22
Är lite nyfiken på Aimpoints Hunter sikte. Är det någon som provat den på längre avstånd 100m+ ?
Är lite inne på att skaffa snabbfästen och ha en vanlig förstorande optik och ett rödpunkt typ aimpoint 9000 eller Hunter med större okular.
Finner inga riktigt bra recensioner eller info från jaktsituationer med just de större aimpoint siktena.
Mvh
/C

Johan

.22mag
Plats
Stockholm
Är lite nyfiken på Aimpoints Hunter sikte. Är det någon som provat den på längre avstånd 100m+ ?
Är lite inne på att skaffa snabbfästen och ha en vanlig förstorande optik och ett rödpunkt typ aimpoint 9000 eller Hunter med större okular.
Finner inga riktigt bra recensioner eller info från jaktsituationer med just de större aimpoint siktena.
Mvh
/C
Har ett Micro h1 och är supernöjd, vet det finns en förstorande enhet att enkelt montera innan har för mig du kommer upp i 3 gånger förstoring.
2 moa blir på 100 meter ca 6 cm så på 200 borde det bli 12 cm.
Man kan ju testa men jag nöjer mig som det är.
De större H2 och uppåt är att rekommendera då dessa har lite större okulär att se genom.
Prismässigt så är de lite för dyra men det finns tillfällen att hitta på begagnade marknaden för en mindre slant, gav själv 3500:- för mitt Micro h1.

cwh1973

.22
Har ett Micro h1 och är supernöjd, vet det finns en förstorande enhet att enkelt montera innan har för mig du kommer upp i 3 gånger förstoring.
2 moa blir på 100 meter ca 6 cm så på 200 borde det bli 12 cm.
Man kan ju testa men jag nöjer mig som det är.
De större H2 och uppåt är att rekommendera då dessa har lite större okulär att se genom.
Prismässigt så är de lite för dyra men det finns tillfällen att hitta på begagnade marknaden för en mindre slant, gav själv 3500:- för mitt Micro h1.
Tack för input!
Missade 3x förstoringsoptiken när jag letade runt
/C

Johan

.22mag
Plats
Stockholm
Gå in på aimpoint.se skrolla fram produktbladet har för mig den heter 3X-C japp sidan 16, men jag tror det borde finnas andra märken billigare.
Lycka till..

Johan

.22mag
Plats
Stockholm
Hej alla ni som nu frågat på om Aimpoint.
Är ni i köptagen så finns det många finna och bra tillfällen att köpa detta på blocket.se 💪

kungmikael

.22mag
Ja Aimpoint dyker upp hela tiden begagnade känns det som, jag vet inte om det är bra eller dåligt betyg att det är sådan omsättning.

Johan

.22mag
Plats
Stockholm
Jag tror nog att man kan se det som bra för det är som många andra säger även på detta forum att alla gillar inte att använda dessa.
Men fastnar man så vet åtminstonde den personen vare sig det gäller hagel eller kula.
Jag kan tycka att det var ingen helhetslösning med Aimpoint men det fungerar utmärmt lite beroende av vilken jakt man driver på.
Därav har jag mitt på snabbfästen.

Joacim

Moderator
Forumpersonal
Plats
Halmstad
Instämmer, Aimpoint är inte för alla, därav ganska stor rullians på dessa. Jag t.ex har försökt att finna tjusningen i Aimpoint flera gånger men lyckas inte. Samma sak med kikarsikten med 1x förstoring, det är inte min grej då jag i regel ligger på 2-4x förstoring. Skulle jag ha 1x förstoring på mitt sikte skulle det inte få vara mer än armlängds sikt 😄😄

Mvh Joacim

Topp