Vad är nytt
Snacka jakt - Där jägare möts

Registrera ett konto och ta del av alla de diskussioner och tävlingar som vi har här på Snacka jakt!

Skogen kan vara farlig!!

Niklas

Administrator
Forumpersonal
Eller i alla fall sura påskjutna galtar.

Var bjuden som hundförare på en jakt i norra Skåne. Hunden Astra gjorde ett superjobb och drev 4 vildsvin till skott.
2 låg, en bom och en galt på strax under 100 kg fick vänster framben skadat.

Kort efter påskjutningen kommer galten ut ur buskarna mot mig. Jag får in ett skott i sidan på den, då vänder den - frustar och galopperar mot mig. Jag får in en smäll till i kroppen framifrån vilket får den att bromsa in något. Jag repeterar och då är grisen 1-2 meter ifrån mig, försöker hoppa undan och skjuta samtidigt. Galten välter mig med kroppen, och jag får in en kula till i honom.
När jag tumlar runt på marken ser jag Astra komma och slänga sig på honom. Phuu, har nog aldrig blivit så glad av att se min hund som då. Försöker i panik komma på fötter och ladda om bössan.

Galten var dock redan förlamad och låg och försökte resa sig på frambenen. Får koppla upp hunden som var rasandes arg, och avsluta med en sista smäll.

Kunde gått riktigt illa, men slutade med en bicepsruptur i vänsterarmen ...samt en arg fru som nu tvingar mig att köpa kevlarbyxor.

Bilagor

• IMG_20201014_103939_7.jpg
    IMG_20201014_103939_7.jpg
    155.7 KB · Visningar: 15
  • IMG_20201012_183020_3.jpg
    IMG_20201012_183020_3.jpg
    311 KB · Visningar: 14

kungmikael

.22mag
Fy så läskigt, skönt att det inte blev värre än vad det blev.

Gissar att Astra fick extra smarrig middag på kvällen :)

Joacim

Moderator
Forumpersonal
Plats
Halmstad
Jävlar!! Har varit med om några skenattacker men aldrig någon fullföljd vilket jag är rätt nöjd över även om jag gillar spänningen av att risken finns.
Skönt att det inte blev värre än blåmärke/blödning och inte betar i lår eller genitalier!
Bra jobbat av både hund och dig 👍

Senast ändrad:

Niklas

Administrator
Forumpersonal
Jävlar!! Har varit med om några skenattacker men aldrig någon fullföljd vilket jag är rätt nöjd över även om jag gillar spänningen av att risken finns.
Skönt att det inte blev värre än blåmärke/blödning och inte betar i lår eller genitalier!
Bra jobbat av både hund och dig 👍
Tack!

Topp