Vad är nytt
Snacka jakt - Där jägare möts

Registrera ett konto och ta del av alla de diskussioner och tävlingar som vi har här på Snacka jakt!

Tävlingdags - Skogens konung!

David

Administrator
Forumpersonal
Plats
Malmö
Älgjakten har ju redan dragit igång i norra Sverige, vi övriga i södra Sverige får vänta tills andra måndagen i oktober - vilket är snart.

Tävlingen är väldigt enkel: Dela med dig av dina absolut bästa tips och knep när det kommer till älgjakt i den här tråden.
Du kanske sitter på något kioskvältartips på hur man lockar fram den ståtliga älgtjuren? Hur fördriver man tiden bäst utan att tappa fokus? Var är det mest sannolikt att få observation och även skottläge? Finns det något speciellt man ska tänka på om man vill reka av marken före jakten drar igång? Osv. osv.

Priset måste ju vara i tema med tävlingen och det är inget mindre än en Nordik Moose!
Ett stort tack till https://www.jaktwebben.com/ som sponsrat Snacka Jakt med priset!

E7A969BB-A947-49C4-A109-6AA697D800AC.jpeg

Tävlingen pågår en vecka, och vinnaren drar vi 10/2.

Lycka till!

Senast ändrad:

miken

.22mag
Plats
Vätö
Varma och TORRA kläder.
Se till att få bort svetten om du har långt till pass, samt ordentliga regnkläder om det kommer regn.
Fryser man finns det inget tålamod i världen som hjälper och man får svårt att sikta om man skakar 😂

Är det kallt i backen, så har jag med mig en bit liggunderlag att ha fötterna på. Hjälper hyfsat och väger inget.

Sen tycker jag att en termos med kokhett vatten är A & O. Funkar till kaffe, varma koppen osv.
Vid lång vänta är ju inte några mackor fel :)

Bad Scooter

.22mag
Mitt tips, om man jagar på pass, är att alltid klä sig varmare än vad man tror behövs. Kall blir man...
9E07020A-AB89-4396-AD26-5534A96E23F6.jpeg
snus och kaffe? Needless to say.

Animan

.22
Få en kula i loppet så snart omständigheterna tillåter och ta dig ljudlöst till passet. Älgen kan redan stå i närheten eller komma smygande under de första minuterna. Garanterat större chans än att smälla i bildörren, göra vedstickor till brasan och skramla med termosen!

Monnej

.22
Våtservetter! Det funkar till allt!

Det funkar att rengöra allt från händer till kläder och bilinredningar med.
Det har ju hänt lite för många gånger att man har fått gnugga bort blod från knivar och grejer med gräs. Våtservetterna har löst det för mig. Det är väven skönt att kunna fräscha till sig efter man har gjort som björnarna. Eller att dra av armarna med innan en börjar ta ur gröna organ.

David

Administrator
Forumpersonal
Plats
Malmö
Vi har en vinnare!
Som förälder kan jag skriva under på följande tips... och det är våtservetter. Har faktiskt aldrig tänkt på att ha dem med mig ut på jakt bara, märkligt.

@Monnej, grattis!

Sväng iväg ett PM till @Niklas med dina adressuppgifter. ☺️

Topp