Vad är nytt
Snacka jakt - Där jägare möts

Registrera ett konto och ta del av alla de diskussioner och tävlingar som vi har här på Snacka jakt!

vapensmideri

Joacim

Moderator
Forumpersonal
Plats
Halmstad
Har blivit med 3D-printer vilket är smått fantastiskt. Skrev ut mitt första objekt idag - en kopia av en Blaser LRS slystyckesknopp (i blå PLA då jag inte hade något annat än blå och vit att välja mellan). Kommer skaffa svart och röd plast med här framåt.
Det är bara fantasin som sätter stopp mellan 150x150x150mm annars går det göra nästan vad som helst 👍🏻
20200330_195032.jpg20200330_200308.jpg20200330_200325.jpg

Senast ändrad:

miken

.22mag
Plats
Vätö
3D-skrivare är fantastiska! Och det finns en uppsjö med material beroende på vad man vill ha för egenskaper.
Vilken är det du har?

Joacim

Moderator
Forumpersonal
Plats
Halmstad
3D-skrivare är fantastiska! Och det finns en uppsjö med material beroende på vad man vill ha för egenskaper.
Vilken är det du har?

Jobbarkompisen köpte ny 400x400x400mm så jag fick köpa hans gamla XYZ Da Vinci mini. En enkel maskin men fick den till en pris som jag inte kunde säg nej till och känns som en bra instegsmodell

Joacim

Moderator
Forumpersonal
Plats
Halmstad
Ändrade kategorin till enbart Vapensmide så kan man lägga upp lite annat med.
Fick ett underbeslag på mitt bord från en Heym SR20 i 416Taylor. Någon händig hade varit framme och filat ner hela anlägget på spärren så luckan låg och glappade 2-3mm.
Så här såg spärren ut från början 20200622_140652.jpg
Och luckan låg så här i stängt läge 20200623_084658.jpg
Fram med TIG:en och fylla på material lugnt och harmoniskt med bra avkylning av den lilla spärren.
Sedan fila det plant med en 45° fas på ena sidan så blev det kanon igen. 20200623_084739.jpg20200623_084749.jpg20200623_084712.jpg

Joacim

Moderator
Forumpersonal
Plats
Halmstad
Måste bli bättre på att dokumentera med mer bilder, är oftast lite för "stressigt" så det glöms bort men ska försöka bättra mig där 🙈

Joacim

Moderator
Forumpersonal
Plats
Halmstad
Idag fick jag ett litet märke som en påminnelse om hur nonchalant man är ibland, även klenare luftgevär har bra tryck i fjädrarna när man komprimerar dom 🤦‍♂️
20200719_171511.jpg
Hadde ingen jigg som passade till mitt gamla Gamo Delta till vaggan som jag spänner upp bössorna i. Tänkte att det gamla geväret kan jag komprimera mot bänken och plocka ut trycket som håller fläder och pistong på plats. Sagt och gjort, för att lyckas få ut trycket var man tvungen att helst ha en "gaffel" som trycker på bakstycket av pistongen men där det är fritt i mitten för "tryckeshuset", tog en tunn skruvmejsel och körde in, komprimerade fjädern och pang! När jag lyfte ur trycket så slant mejseln, tur att det inte var en titanfjädrad fullfartsbössa då hade det kanske vart käkprotes nu 🙈

Uppspänningen i vaggan när allt skulle ihop följde inte heller några skyddsföreskrifter men då höll jag iallafall avståndet bättre.

Nu efter en rejäl rengöring och en nytillverkad packning på pipblocket så kommer diabolerna ut ur pipan igen 👍

Topp