Vad är nytt
Snacka jakt - Där jägare möts

Registrera ett konto och ta del av alla de diskussioner och tävlingar som vi har här på Snacka jakt!

Visa upp dina hundar!

Niklas

Administrator
Forumpersonal
Hundar är våra bästa vänner, framför allt i jakten. Tänkte att det kan vara kul att visa upp våra fyrbenta kompisar.

Enzo - Wachtel och 2 år
Ny i gamet och börjar komma igång! Han är fortfarande lite skeptisk till vildsvin men det har skjutits ett par rå för honom.
Som ungwachtel är han såklart helvid och envis som bara den.
(Bilden är från när han endast var ett par veckor gammal)
IMG_3146 2.JPG

Astra - Wachtel/Karelare, 9 år
Riktig duktig och dominerar de såter vi jagar. Har ett väldigt ärligt skall och jagar framför allt hjortdjur.

DO01020737 2.JPG

Hermann - Karelare/Wachtel/Jämte, 3 år
Främst en riktigt stabil och tillförlitlig eftersökshund. Jagar gärna vildsvin, hjort och räv.

DO01020710 2.JPG

Ronja - Västgötaspets, 6 år
Inte jakthund, men go ändå.
🙂

IMG_20200321_121424_1 2.JPG

Jonsvensson

.22mag
Plats
Trelleborg
Har en wachel som kan bete sig som en slyngel emellanåt. Men när de gäller att åka bil då vet han att han ska göra något kul och då kan man sitta vid dörren och vänta hur länge som hälst lika dant om ja tar jaktkläder och bössa. Men han älskar spåra och jaga.
20200402_184435.jpg
Sen den andra jag har är lugnet själv och är en golden men jagas inte med han.20200402_184441.jpg

Broms

.22
Beaglen Dea 5 år enligt rasstandard ganska dålig men passar hyfsat på skånska marker.
Hittar alltid rådjur alt dov, drevtider på 15-60 min kan vara lite seg/envis vid tapp. IMG_20200125_135442.jpg

Tysk terrier Erwin 10 månader så oprövad men men visar stor jaktlust kommer försökas präglas på klövvilt och främst vildsvin.
Envis och noll empati för annat levande alltid glad och kontaktsökande. IMG_20200223_131738.jpg

Nikita tysk terrier på 5 år.
En hund jag brukar låna vid jakt och spårning.
Perfekt såthund, intensivt och snabbt sök på 50-150 meter släpper vilt efter ca 15-20 min alt om det skenar. Blir inga ståndskall på vildsvin. Gäller att vara snabbt framme vid fällt vill. Screenshot_20200403_184900.jpg

Bad Scooter

.22mag
Jag hoppas att Rossi kan bli en skaplig vattenapportör. Det finns inget för kallt vatten för honom och han simmar snabbare än sin pappa som var Labrador. Avlämningarna är dock sådär än så länge...
Nosen är också grymt skarp och med lite mognad kan han bli bra på eftersök.
CD2E3D49-E0B8-4409-830E-203F80032B42.jpeg

Bad Scooter

.22mag
Rossi bekantar sig med klövar. Han har klarat dom första övningarna galant. Vi har i stort sett skippat blodet och kör enbart id-spår. Andra övningen fixade han vinklar, tillbakagång, avhopp och spårbyte utan blodspår eller viltvatten. Vi hade dock tur då det började regna en aning.
01E57C78-3F31-4A31-9DB6-1867705F2CBB.jpeg

Niklas

Administrator
Forumpersonal
Skoj att hunden får jobba!

Vad är det för sprayflaska, och vad använder du den till?

Bad Scooter

.22mag
Skoj att hunden får jobba!

Vad är det för sprayflaska, och vad använder du den till?

Några hårstrån från djuret får ligga i ljummet vatten nån timme och silas sedan bort. Vattnet kan sedan sprayas i spåret i stället för att lägga blod. Har man hår från klöven man använder har man dessutom samma ”id” till skillnad från att lägga t.ex. nötblod.

Niklas

Administrator
Forumpersonal
Där ser man. Man lär till för var dag. Jag har gjort samma med en vattenkanna och maginnehåll från rådjur, för att simulera bukträff, men inte här på flaska kul.

Niklas

Administrator
Forumpersonal
Så här trött är Rossi efter hans första älgjakt.
Visa bilaga 607
Härligt!

Har du gps?

Alltid kul att se hur långt och var de springer.

Min Garmin leverar var dag :)

Skaffade dock en billig mobilpejl, tractive

Kostade en knapp tusse, med abonnemang ett år. Funkar typ som wehunt/easyhunt men halva priset.

Bra att ha när alfan förlorar sändning .

Topp